23 maj 2014

Emmätiedä mutta museossa otettiin selvää


Lähdimme (8D) koululta kello 12 talvisena keskiviikkopäivänä. Matka oli pitkä ja kylmä. Perille päästyämme tapasimme oppaamme Annan, joka näytti meille tien alas painokellariin kierreportaita pitkin. Saimme päivän lehden, ja ohjeet etsiä jokin uutinen. Pohdimme yhdessä mikä tekee uutisesta uutisen. Saimme myös leikkiä toimittajia. Kirjoitimme poliisitiedotteen perusteella lyhyen rikosuutisen. Opimme siis että uutisten kirjoittaminen voi olla vähän haastavaa. Muistoksi saimme kynät, lehtiöt ja hyvän mielen. Retkemme kohokohtia oli ärrällä käynti, ja tietysti myös ihka elävän toimittajan tapaaminen.

Matkamme määränpää.

Tulevaisuuden tienviitoittajat toimitustyössä

Muistoksi muistelujen varalle

Tutkivan journalismin tulevaisuus…

…Ja hänen suurin saavutuksensa.

Rakastaa, ei rakasta.


Luokkamme 8E kävi 20. tammikuuta Päivälehden museossa. Siellä saimme osallistua työpajaan ”Rakastaa, ei rakasta” joka kertoi Saima Harmajan ja Aino Kallaksen elämästä. Oppaanamme toimi Herman Stenberg ja Maija. Maija oli itse asiassa Aino Kallaksen päiväkirja. Herman Stenbergiä ja Maijaa näytelleet henkilöt tulivat Suomen Museoteatterista. Työpajassa saimme mm. luoda äänimaailman katkelmaan Suden Morsiamesta ja saimme nähdä näytelmän Ainon ja hänen miehensä yhdestä tapaamisesta. Loimme itsellemme myös kirjailijanimet. Työpajassa opimme ymmärtämään eron itselleen kirjoittamisen ja julkisen kirjoittamisen välillä. Parasta oli että vierailu työpajassa kesti kauemmin kuin oli tarkoitettu ja myöhästyimme seuraavalta kemian tunnilta. Kaiken kaikkiaan reissumme oli tyydyttävä.

Matka Päivälehden museoon


Torstaina 23.1.2014 matkasimme Päivälehden museoon pienestä viivästyksestä huolimatta. Kylmästä kankeana astelimme sisään museoon jossa saimme hyvin lämpimän vastaanoton. Oppaamme vei meidät lukijan aikamatkalle jolla tutustuimme 1900-luvun sanomalehtikulttuuriin. Tutustuimme upeisiin painokoneisiin ja entisaikojen toimitustyöhön. Painokellarissa saimme tutustua vuoden 1902 päivälehden numeroon. Opimme että lehti oli tuolloin vain yhden aukeaman mittainen ja että se sisälsi paljon mainoksia. Uutisaiheet olivat tähän päivään verrattuna hyvin erilaisia. Työpaja ei vastannut meidän ennakko odotuksiamme. Meidän olisi tehnyt mieli painaa jotain entisaikojen painokoneilla. Kaiken kaikkiaan matkasta jäi hyvä maku suuhun.


Vanha painokone.

Opettajamme oli kerrankin hyvällä tuulella.

Päivälehden näköispainos.

Vanhoja uutisia etsimässä.

15 februari 2014

14.02.2014 Open Stage Talangjakt

Alla skolans elever från förskolan till årskurs 9 fick i år inbjudan att närvara vid Open Stage som gick av stapeln i gymnastiksalen på Vändagen 14.2. Elever i årskurserna 5-9 hade möjlighet att visa upp sina talanger inför hela skolan. Det blev ett underhållande och varierande program med jonglör, dans, pianospel och banduppföranden. 


Den eminenta domartrion Janni, Sonja och Hannu hade en mycket svår uppgift att utse tre vinnare bland alla de fina framträdandena. Efter en lång övervägan utsåg de tre jämbördiga vinnare:

sång av Elisabet, Kajsa och Maija i klass 7C

pianospel av Maija 9E

Åk 9 tillvalsmusik med konferenciererna Oskar och Isabella

13.02.2014 Vernissage och tillvalskväll

Så småningom dyker det bilder och text upp här...

13 februari 2014

Franska som tillval i årskurs 8 och 9

BONJOUR!
Hej på er elever och föräldrar i årskurs 7!

Just nu är det högaktuellt att välja tillvalsämnen inför årskurserna 8 och 9.

Har du funderat på att välja FRANSKA som tillvalsämne? I så fall bör du bekanta dig med bloggsidan 
Franska som tillvalsämne i Botby grundskola
 



Soyez les bienvenus Chez nous!
Gun Sandholm
lektor i franska och engelska

5 februari 2014

Botby grundskola - vi skapar vår identitet!



Har du tänkt på att din skola är en ganska så ny skola? 1.8.2011 fusionerades Blomängens lågstadieskola och Botby högstadieskola till Botby grundskola. De två gamla skolorna hade många egna traditioner som vi försöker hålla vid liv, men en ny skola behöver också hitta sin egen identitet och vi-anda. Vår skola är nu en enhetlig grundskola med ungefär 500 elever allt från förskolan till årskurs 9. 

Förra våren utlystes en logotävling och många fina bidrag strömmade in. Juryn valde Kent Söderströms förslag som vinnande bidrag - inte så förvånande kanske, en bildkonstlärare kan det här med design. Kan du tolka logon? 



Jovisst, det är ju fråga om våra skolbyggnader: A, B och C husen samt baracken/paviljongen!


Trettondag Knut (13.1) dansade vi julen ut! Det är en nygammal tradition att dansa ut julen med polonäs i gymnastiksalen. Tyvärr blir det för trångt att samla hela skolan på en gång, så vi dansade i tre grupper - stora och små, huller om buller.