24 mars 2016

EMB Opwijk Belgien 17-23.1.2016





    
Fannys, Saras, Gunis och Pias Erasmus-resa till Belgien
                                           17-23.1. 2016
Manneken Pis, Bryssel
Under fem dagars tid hade vi nöjet att följa med verksamheten i “t Schoolhuis” i Opwijk, Belgien. Det är en skola med inriktning på praktiska läroämnen. Eleverna där får lära sig allt från bilteknik och svetsning till målning och trädgårdsarbete.

Fanny och Sara, likväl som alla de andra gästande eleverna, fick bekanta sig med en hel del för dem nya maskiner samt pröva på bland annat att svetsa.
Sara lär sig svetsa

Slutresultatet blev så här fint!

I den här skolan målar eleverna fina konstverk på bilar
Erasmus Minus Bullying elevernas design
Vi blev varmt mottagna av både personal och elever och det var intressant att besöka en skola som skiljer sig en hel del från vår egen.


Bryssel
På vår utflyktsdag till Bryssel fick vi besöka Europa Parlamentet. Vi fick information om arbetet där och vi fick ta oss en titt på den mäktiga plenumsalen.


Vi kände oss rätt så små när vi stod uppe på läktaren och tittade ut över den  enorma salen.

I inkomstaulan fanns alla medlemsnationers flaggor i en lång rad.
Här poserar hela EMB gänget som deltog i det 5:e projektmötet

Guni, Fanny, Sara och Pia vid den finska flaggan
  Vi besökte också  ett konstmuseum i Bryssel.  Där fanns allt från modern, abstrakt konst….

…till äldre, klassisk stil.

Målet med museibesöket var att hitta konstverk där temat hänger ihop med mobbning eller antimobbning. Eleverna hade ett uppgiftsblad som ledde dem rätt bland alla gamla fina tavlor. Vi kunde konstatera att mobbning inte är ett nytt fenomen då vi iakttog de gamla mästarnas målningar.

 








Dagarna vi tillbringade i Belgien var på många sätt givande och lärande.
                               Det var föreläsningar


Vi fick lyssna till en mycket intressant föreläsning om unga och nätanvändning


Den belgiska nätpolisen "Netflic" informerade oss om sin verksamhet
Eleverna hade en workshop med dikter som tema
Alla länder presenterade en bok, en film och ett konstverk kring temat mobbning och intolerans
Här presenterar vi våra bidrag
Men det var inte enbart hart projektarbete utan också dans och skoj
Avslutningsfesten

Vi fick bekanta oss med en annorlunda skola. Vi träffade många trevliga, hjärtliga människor.
Och vi blev mer än väl bemötta av våra värdar.
En resa att minnas.








    



    































EMB Vitoria-Gasteiz

Helhetsskapande undervisning vecka 9 och 10

Förskolan - årskurs 2

I åk f - 2 var eleverna indelade i grupper och man arbetade med ett lärarpar med ett tema i två dagar. Eleverna arbetade i blandade grupper. Ett av temaområdena var konst. Här är två bilder på en del konstverk som eleverna målat. klasslärarna Rhonda och Monica har ritat konturerna och eleverna har målat tavlorna med hjälp av modeller i grupper.



Liisas och Lindas grupper jobbade med gamla leksaker och lekar. Eleverna tillverkade egna träsnurror som de fick leka med.
Liisa hade också hämtat med sig riktigt gamla leksaker som vi alla fick titta på.
Tillsammans med Liisa och Linda fick de lära sig några gamla lekar som Bro Bro Brella, Ria Ra och blindbock.

 Eleverna lärde sig också om hur skolan fungerade och såg ut för 100 år sedan. De fick tillverka egna skrivtavlor som vi sedan tränade att skriva på med gammal skrivstil.


Årskurs 3-6
Eleverna i åk 3 - 6 arbetade också i blandade grupper. Eleverna blev indelade i sju olika grupper och samma grupp fick uppleva temat Finland 100 år från sju olika perspektiv via sina sju olika stationer. En av stationerna gick ut på en resa runt jorden där eleverna fick lära sig lite olika språk. I slutet av den stationen fick man ett pass med stämpel från alla de länder man besökt.

En annan station gick ut på att eleverna fick bekanta sig med hur efternamn ändrats med åren. Som en produkt efter sitt besök på ifrågavarande station fick eleverna göra en namnskylt enligt gammaldags tradition hur de skulle heta. Dessutom använde eleverna sig av den gammaldags bundenhandskrift som användes tidigare.

På den tredje stationen fick eleverna bekanta sig med statistik. Hur har olika saker ändrats under åren? Eleverna fick i grupper arbeta fram olika diagram som visade olika händelsers statistika förändring.

Den fjärde stationen var ett dyk i modet förr och nu. Eleverna fick bekanta sig med vad som var speciellt med ett visst årtiondes mode och därpå själv välja hurdant mode de ville designa till sina pappersdockor.


Först fick eleverna i små grupper ta reda på lite fakta om olika årtionden och sedan presenterades resultaten för övriga eleverna i gruppen. När alla var lite introducerade till typiska stildrag för 20-, 30-, 40- och fram till 70-tals mode fick eleverna börja göra egna pappersdockor som de också skulle få göra kläder åt enligt ett av årtiondena som diskuterats. Även om temat var Finland 100 år, kan man väl få in lite informationssökning med mobiltelefoner. Alla eleverns produkter i åk 3 - 6 sattes upp på en tidslinje på en vägg.




På den femte stationen fick eleverna bekanta sig med finländsk musik.

 På den sjätte stationen fick eleverna hantverka olika köksredskap av trä.




 Vi hade tur med vädret och kunde därmed njuta av solsken, snö och skidning i den sjunde stationen.

Årskurs 7
Sjuorna delades i tre grupper.
En av grupperna koncentrerade sig på 1930-talets Finland. Eleverna fick grundinformation om samhället på den tiden. Eleverna bekantade sig med historia, matkultur, mode, design, arkitektur och teknik, som radio o film. Eleverna fick skapa en karaktär, en människa som levde år 1931.

I ännu mindre grupper gjordes bland annat
1) en paffmodell av en trettiotalsradio
2) ett radioprogram som spelades upp med hjälp av Ipad via radion
3) en stumfilm som editerades med dator.
4) miniatyrer av art deco bostad
5) modetidning med 1930-talsmode
6) bakades sju sorters kakor
paffmodell av 30-talsradio
Radioprogram spelas upp via ipad
stumfilm editeras med dator

Hela veckan avslutades med sju sorters kaffebjudning där slutprodukterna presenterades.
Sju sorters kakor. Skedbröd, Schackrutor, Tigerkaka, Princesstårta, Radiokaka, Telefonkaka(citronkaka), Gaffelbröd. Kopparna o assietterna införskaffades från Återvinningscentralen.

De övriga sjuorna fick en kort presentation av samma teman och av en bok tillverkades ett "hemligt" skrin för dyrbarheter eller kanske en gömd spritflaska (3 bilder) Förbudstiden slutade ju 1931.

Årskurs 8
Eleverna i årskurs 8 delades in i grupper om fyra elever från olika klasser. Det övergripande temat var Finland från krigstiden till nutid och grupperna valde två av fyra teman att jobba med: Vardag, Hälsa, Media och Teknik. Varje tema hade två handledande lärare som jobbade som kompanjonlärare. Grupparbetet inkluderade planering, forskning, intervjuer, exkursioner och presentation av slutprodukten, som varierade mycket från grupp till grupp: film, powerpoint, plansch, essäer, bildserie, krigstida tidning osv.

Gruppen Vardag besökte Designmuseet och utställningen Barnets århundrade

Gruppen Media besöker YLE och Storstudion



Årskurs 9
Före de fenomenbaserade veckorna hade ingen någon aning om vad vi skulle göra. Men ganska fort blev det klart för oss då projektarbetet började.

Projektarbetet inleddes måndag 29.2. Vi hade besök av skådespelaren Göran Schauman, som berättade om sin barndom i Finland. Han föddes mellan vinterkriget och fortsättningskriget. Han skickades som krigsbarn till Sverige. Han berättade också om att hurdant det var att leva i Sverige, och hurdant det var att komma tillbaka till Finland efter kriget. Man fick en bra bild hurdant det var i Finland under krigstiden.


På måndagen skulle vi också börja planera våra arbeten.
Vi började planera när och hur vi skulle utföra studiebesök och när vi skulle skriva om vad.


På tisdagen fick man delta i olika workshoppar. Antingen serieteckning eller animering. På serieteckningstimmarna fick vi möjlighet att skapa en egen seriefigur och sedan göra en serie om den. I animeringen fick man möjlighet att delta en timme i skolan, efter maten fick man åka till hennes jobbplats.


Onsdagen 2.3 hade årskurs 9 sportdag. Vi fick välja mellan att åka till Messilä och skida eller åka slalom eller Tapanilan erä, där man fick ha konditionsboxning, bågskytte och bowling. På matpausen fick man också prova på väggklättring eller spela innebandy.



På torsdag kunde man delta i matlagningskurs. Vi gjorde gammaldagsmat.



Vi jobbade med våra projekt i nästan två veckor och på fredagen presenterade vi våra slutresultat. Vi fick höra jättefina och intressanta presentationer med PP, bilder, video, frågesporter via Kahoot och intervjuer.

Vid sidan av projektarbetet fick årskurs 9 också besöka Fazer. Det var lyckat!

Mathilda (9 d)  och Jemina (9 d)
Vår gästföreläsare Göran Schaumann med elever från årskurs 9
Serieteckning med Filippa Hella
Besök till Fazer :-)









4 mars 2016

Förskolan skapar dockhus

Förskolebarnen (i röda gruppen/gr A) har gjort dockhus av skokartonger och återvinningsmaterial. Dockhusen passar  in på skolans temaveckor av helshetsskapande undervisning
då vi behandlar Finland (nästan) 100 år. Två av grupperna jobbar med temat Gamla lekar och leksaker.